Terug naar home

Veelgestelde vragen



Aanmelden/Inloggen/Veiligheid

Voor wie is Meestermodel gemaakt?

Meestermodel is een tool voor professionals die betrokken zijn bij echtscheidingen (echtscheidingsadvocaten, mediators, notarissen, financieel/juridisch adviseurs en accountant etc.).

Hoe veilig zijn mijn gegevens?

Als dienstverlener voor echtscheidingsprofessionals is digitale beveiliging erg belangrijk voor MM. Daarom dient u naast uw gebruikersnaam en wachtwoord ook een SMS-code in te vullen om in te loggen (tweestapsverificatie). U heeft dus altijd een mobiele telefoon nodig om gebruik te kunnen maken van MM. Dat maakt het inloggen extra veilig. Uw gegevens worden bovendien veilig opgeslagen op servers in Nederland.

Is het mogelijk om zonder tweestapsverificatie in te loggen?

Nee, het is alleen nog mogelijk om via tweestapsverificatie in te loggen. Tweestapsverificatie maakt het voor onbevoegden moeilijker om toegang te krijgen tot uw gegevens.

Hoe kan ik inloggen?

Klik rechtsboven in het menu van de homepage op ‘Inloggen’. In het inlogscherm vult u uw gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op ‘Stuur SMS’. Vervolgens wordt er een SMS met een unieke code naar het bij ons bekende mobiele telefoonnummer verzonden. Vul deze code vervolgens in en klik op ‘Inloggen’. Wanneer uw gebruikersnaam, wachtwoord en SMS-code juist zijn, bent u ingelogd en kunt u aan de slag.

Krijg ik bij elke inlogpoging een nieuwe SMS?

Ja, bij elke inlogpoging krijgt u een nieuwe SMS. Het is daarom belangrijk om 1 minuut te wachten tot u de SMS hebt ontvangen. Zo houdt u het overzichtelijk.

Ik ontvang geen code per SMS. Waar kan dit aan liggen?

Het duurt maximaal 1 minuut voordat u de code ontvangt. Na 1 minuut kunt u een nieuwe code aanvragen. Ontvangt u nog steeds geen SMS? Controleer dan of u het juiste e-mailadres en wachtwoord heeft ingevoerd. Als u dan nog steeds geen SMS ontvangt kan het zijn dat het mobiele nummer dat u bij het aanmelden heeft opgegeven niet juist is. Neem in dat geval contact met ons op (support@meestermodel.nl).

Ik heb een nieuw telefoonnummer

Als u een nieuw telefoonnummer heeft dient u via het menu en ‘Mijn account - Mijn gegevens’ uw oude nummer te vervangen door uw nieuwe nummer. Bent u dit vergeten en beschikt u niet meer over uw oude nummer dan kunt u niet inloggen. In dat geval kunt u contact opnemen met support@meestermodel.nl.

Ik heb een nieuw e-mailadres

Als u met een nieuw e-mailadres wenst in te loggen kunt u dit niet zelf regelen in Meestermodel. In dat geval adviseren wij u contact op te nemen met support@meestermodel.nl. Wij passen het e-mailadres voor u aan.

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens wijzigen?

Als u bent ingelogd klikt u op ‘Menu’ en voorts op ‘Mijn account’. In het submenu kiest u ‘Mijn gegevens’. Hier kunt u uw persoonlijke gegevens (ook uw wachtwoord) wijzigen.

Hoe kan ik MM bereiken?

U kunt een e-mail sturen naar support@meestermodel.nl. Wij helpen u dan graag en zo snel mogelijk verder. Voor dringende vragen kunt u telefonisch contact opnemen via 085 0606107.




Dossiers

Wat is het verschil tussen een toevoegingsdossier en een standaard dossier?

Een toevoegingsdossier kan worden aangemaakt als aan beide partijen een toevoeging is verstrekt door de Raad voor Rechtsbijstand. Toevoegingsdossiers kunnen in Meestermodel gratis worden aangemaakt. Klik in het menu op ‘Dossier aanmaken’ en kies voorts voor ‘Toevoegingsdossier. Meestermodel kan de opgegeven toevoegingsnummers op juistheid controleren bij de Raad voor Rechtsbijstand. 

In alle andere gevallen, dus ook als slechts aan één partij een toevoeging is verstrekt, moet een standaard dossier worden aangemaakt. Om standaard dossiers aan te kunnen maken zijn ‘credits’ nodig. Credits kunt u kopen door in het menu op ‘Mijn account’ te klikken en vervolgens ‘Dossiers kopen’ te kiezen. Uw credits staan weergegeven in ‘Mijn account / Mijn gegevens’. 

Ik wil een dossier aanmaken waarin maar aan één partij een toevoeging is verstrekt. Is dit ook gratis?

Nee, indien slechts aan één partij een toevoeging is verstrekt dient u een standaard dossier aan te maken. Om standaard dossiers aan te kunnen maken zijn ‘credits’ nodig. Credits kunt u kopen door in het menu op ‘Mijn account’ te klikken en vervolgens ‘Dossiers kopen’ te kiezen. Uw credits staan weergegeven in ‘Mijn account / Mijn gegevens’. 

Hoe koop ik een dossier?

Credits voor standaard dossiers kunt u kopen door in het menu op ‘Mijn account’ te klikken en voorts te kiezen voor ‘Dossiers kopen’. Selecteer het gewenste aantal dossiers en klik op de knop ‘Nu kopen’. Betaling is mogelijk via iDeal. Uw credits staan weergegeven in ‘Mijn account / Mijn gegevens’.  

Toevoegingsdossiers zijn gratis. LET OP: om een toevoegingsdossier aan te maken dient aan beide partijen een toevoeging te zijn verstrekt door de Raad voor Rechtsbijstand. 

Mag ik dossiers hergebruiken?

Het antwoord op deze vraag is ‘Nee’! Een aangekocht dossier mag niet worden hergebruikt. Zie ook onze Gebruikersvoorwaarden.

Onbeperkt documenten koppelen

In een dossier kunt u een onbeperkt aantal convenanten en op termijn ook andere documenten aanmaken. Dit stelt u in staat meerdere varianten van uw document aan uw cliënt(en) voor te leggen.

Kan ik dossiers van mijn kantoorgenoot overnemen?

Dat kan, maar u kunt dit niet zelf regelen. Stuur een mailtje naar support@meestermodel.nl en geef duidelijk aan wiens dossiers u wenst over te nemen.




Documenten algemeen

Help, Meestermodel loopt vast

Ofschoon Meestermodel door een team uitgebreid is getest kan het voorkomen dat u tegen een bug aanloopt. Neem dan – bij voorkeur via e-mail (support@meestermodel.nl) - contact met ons op en beschrijf zo gedetailleerd mogelijk wat u aan het doen was voordat het misging. Wij zullen u dan zo snel mogelijk helpen.

Wat betekenen de kleuren van de bolletjes in het menu?

- Grijs: er zijn nog onbeantwoorde (verplichte) vragen in dit hoofdstuk.

- Groen: alle (verplichte) vragen van dit hoofdstuk zijn beantwoord.

- Blauw: dit hoofdstuk is facultatief, vragen hoeven niet beantwoord te worden.

- Rood: pas als u in ‘Downloaden’ een document heeft geselecteerd zullen rode bolletjes in het menu verschijnen als:

  • Er nog onbeantwoorde (verplichte) vragen zijn

  • Antwoorden conflicterend dan wel anderszins niet juist zijn 

Zolang er rode bolletjes in het menu staan kan het gekozen document niet worden gedownload.

Waar vind ik mijn gedownloade documenten terug?

De gedownloade documenten worden opgeslagen op de standaardlocatie voor downloads. De standaardlocatie kunt u vinden bij de instellingen van uw browser.

Als u meerdere documenten tegelijk downloadt dan zullen deze documenten als een zip-bestand worden opgeslagen. U dient het zipbestand uit te pakken om de documenten te bekijken. Doorgaans wordt een zipbestand automatisch uitgepakt door er (dubbel) op te klikken.

Welke documenten kan ik downloaden?

Op het moment van lancering van Meestermodel 3.0 (1 februari 2023) kunt u alleen echtscheidingsconvenanten downloaden. Het is onze missie om het aanbod uit te breiden zodat u uiteindelijk een divers scala aan documeneten kunt samenstellen. Ons eerstvolgende project is het ouderschapsplan dat we in de loop van 2024 willen introduceren.

Kan ik een gedownload document nog aanpassen?

Meestermodel genereert een document ‘op maat’ op basis van uw input. Op plaatsen waar u zeker zelf nog iets moet invullen zal Meestermodel ‘XXX’ in de tekst opnemen. Omdat een ‘model op maat’ zelden volledig zal voldoen aan uw specifieke wensen raden wij u met klem aan alle gedownloade documenten goed door te nemen en daar waar nodig aan te vullen en/of te wijzigen. Nadat u het document heeft gedownload kunt u het zelf in Word bewerken.

Heeft u TIPS voor aanpassingen en/of uitbreidingen dan vernemen wij die graag van u. U kunt ons bereiken via hello@meestermodel.nl.

Wat betekent ‘XXX’ in mijn document?

Het kan voorkomen dat u in sommige documenten die u samenstelt ‘XXX’ tegenkomt. Dit betekent dat u op die plaats in het document zelf nog iets moet invullen. Wij adviseren u om na het samenstellen van uw document altijd nog even via de zoekfunctie van ‘Word’ naar ‘XXX’ te zoeken. Zo weet u zeker dat alles is ingevuld. Overigens raden wij u met klem aan het samengestelde document altijd nog eens kritisch door te nemen.

Kan ik mijn logo in de gedownloade documenten verwerken?

Ja, dat kan maar dit dient u zelf in Word te regelen. Meestermodel plaatst wel uw kantoornaam in de voettekst op elke pagina van het betreffende document. Ook deze voettekst kunt u zelf in Word aanpassen. Uw kantoornaam kunt u desgewenst wijzigen als u naar het ‘Menu’ gaat, vervolgens ‘Mijn account’ selecteert en tot slot op ‘Mijn gegevens’ klikt. Omdat de ene echtscheidingsprofessional voorgedrukt papier gebruikt en de andere niet heeft Meestermodel er niet voor gekozen ook logo’s in voet- en/of kopteksten op te nemen.




Convenant

Waarom kan ik mijn document niet downloaden?

Als de knop ‘Downloaden’ niet actief is betekent dit dat nog niet aan alle vereisten is voldaan om het document te kunnen downloaden.

- Controleer in dat geval of er rode bolletjes in het menu staan. Is dat het geval dan betekent dit dat u bij dat onderdeel nog een of meerdere vragen moet beantwoorden of aanpassen. Het kan voorkomen dat er een rood vraagteken voor het menu-item ‘Totale vordering’ (onderdeel van ‘Vermogensbestanddelen’) staat. In dat geval klikt u op het menu-tem ‘Totale vordering’ en wordt de tabel geactualiseerd en zal het rode vraagteken vervangen worden door een groen bolletje.

- Controleer of u bij het onderdeel ‘Downloaden’ Q1 heeft beantwoord.

- Controleer of u bij het onderdeel ‘Downloaden’ het vakje in het kader ‘Waarschuwing’ heeft aangekruist.

Wanneer wordt de ‘Fiscale Bepaling’ actief in het menu?

De Fiscale Bepaling wordt pas actief als alle verplichte vragen van relevante voorliggende onderdelen zijn beantwoord. Relevante onderdelen zijn:

- Algemeen

- Partneralimentatie

- Levensverzekeringen (indien aangekruist)

- Aandelen BV (indien aangekruist)

- Onverdeelde boedel (indien aangekruist)

- Pensioenen